Unikt bygningsværk siger velkommen til Aarhus

 

Havnen får nyt liv, når Dome of Visions åbner

Dome of Visions på Krøyers Plads i København blev lige nøjagtigt den smeltedigel, man kunne have håbet på, samtidig med, at bygningens særlige sanselighed og poesi blev udgangspunktet for en række modige og udforskende kunstoplevelser, siger Gry Worre Hallberg, kurator og programansvarlig for domens kulturelle indhold.

foto

 

I fem uger satte Dome of Visions i dette forår sit præg på store dele af Københavns kulturelle og eksperimenterende lag. Kunstnere, musikere, forfattere, arkitekter og andre ildsjæle befolkede domen på snart sagt alle tider af døgnet – og nu gælder det så Aarhus…

– Det kulturelle spor i domen har jo hidtil udfoldet sig i en form for clondyke-spirit. Vi sagde simpelthen til hinanden, at nu gør vi det. Og vi mødte frem med vidt forskellige baggrunde, men sammen skulle vi altså få styr på alt fra forplejning og lydanlæg til toiletter og belysning. Og arrangementerne spændte lige så vidt. Fra indlæg om Buckminster Fullers teorier over den musikalske undergrund og performanceverden, til københavnske brandmænds engagement i integrationsspørgsmål, konstaterer Gry Worre Hallberg.

– For mig personligt har domens brede tilgang til mange spørgsmål betydet, at jeg har kunnet vise det kulturelle miljø, at Dome of Visions udstråler generøsitet på flere planer. NCC har jo givet det kulturelle miljø mulighed for at afprøve sig selv på en ny og anderledes måde i dette unikke bygningsværk, omvendt har domen fået kulturelt indhold af høj kvalitet og af en art, som man ikke kan opleve mange andre steder på de danske scener, siger Gry Worre Hallberg.

Dome of Visions har adresse i Aarhus Ø, tæt på Isbjerget og tæt på Strandbaren. Domen åbner 1. juli og lukker midt i oktober. NCC står som bygherre, og Kristoffer Tejlgaard og Benny Jepsen er arkitekterne bag Dome of Visions.

 

Sanselighed og poesi

– I begyndelsen kaldte vi domen for et opdateret forsamlingshus. Vi inviterede fx de lokale indenfor. Vi bad dem komme med forslag til det kulturelle indhold – noget som mange savner. Der sker så meget rundt omkring, der ikke har en scene som ramme for udfoldelse. Fra Dome of Visions på Krøyers Plads kunne man jo se over på Skuespilhuset og lidt længere henne ad havnefronten rejser Operaen sig, så i skyggen af de to store bygninger spurgte vi lokalbefolkningen, om der på trods af to gigantiske kulturhuse var noget, man som lokal i området savnede. Det gav mange henvendelser og førte til, at jeg bad en række kunstnere om at træde ind i domen og udnytte bygningens særlige struktur, der er uløseligt forbundet med sanselighed og poesi. Bare det, at bygningen er rund og gennemsigtig er helt forskelligt fra andre venues, vi kender. De er som regel firkantede og mørke, hvilket har sin egen kvalitet, men at optræde i et rum som domen har for mange kunstnere i sig selv været attraktivt, fordi det har været interessant at opleve karakteren af deres kunst her. Bygningen blev på en måde stjernen. Rummet evner at intensivere den kunstneriske oplevelse, og den erkendelse bærer vi selvfølgelig med til Aarhus. Vi siger til de kommende brugere, at de skal lege med den enestående præmis, som domen udgør, pointerer Gry Worre Hallberg.

 

Gennemslagskraft

– I Aarhus åbner Dome of Visions på et tidspunkt, da mange mennesker har sommerferie. Det kan betyde, at vi får en rolig start i Aarhus, men det er absolut ikke sikkert, siger Gry Worre Hallberg og skeler til en kalender, der allerede nu bryster sig af at være udstyret med navne, krydser udråbs- og spørgsmålstegn.

– Dusk till Dark-arrangementerne forsætter, og jeg har netop programsat en række kulturlydsarrangementer. Titlen er Odessa, som man kan læse mere om i programmet eller på domens facebook-profil: https://www.facebook.com/DomeofVisions

Malte Sanggaard Dideriksen fra Kulturlyd står bag Odessa, og han er dybt forankret i det aarhusianske musik- og lydmiljø. Jeg forventer, at Maltes arrangementer har en stor gennemslagskraft i forhold til kommende arrangementer. Min erfaring fra domens ophold på Krøyers Plads er, at eksperimenterende kunstnere inspirerede hinanden meget, ikke mindst på grund af domens helt særlige stemning og atmosfære. Rummet indbyder til alt muligt, som Gry Worre Hallberg udtrykker det.

På falderebet noterer hun lige, at Instituttet for X kommer til at spille en central rolle, og miljøerne omkring Godsbanen, Frontløberne, Kaospiloterne og Arts og arkitekskolen er aktiveret, herunder Mejlgade for Mangfoldighed, Kulturlyd og Culture Works. Og det er kun begyndelsen. Aarhus tegner godt.

TEKST: SØREN EGERT