I runde tal vejer Dome of Visions 3.0 godt tyve tons, og for at løfte den kræver det, at kranen kan trække i tolv løftepunkter, placeret på fodremmen.
Henrik Almegaard, rådgivende ingeniør og statiker på hele domeprojektet, understreger, at komplicerede udregninger ligger bag den endelige placering af løftepunkterne.
–Det vigtigste er, at afstanden mellem løftepunkterne ikke er for stor. Desuden skal punkterne være placeret symmetrisk i forhold til domens to store dørpartier. Det forberedende arbejde går i høj grad ud på at sikre, at belastningen fordeler sig så ensartet som muligt på de tolv løftepunkter, siger Henrik Almegaard.
Lille risiko
–Risikoen ved at løfte domen er yderst begrænset, først og fremmest fordi kranens udstyr og bemanding er meget professionel, alt er afprøvet igen og igen, siger Henrik Almegaard og nævner, at de stropper, der bliver hægtet på wirerne er fastgjort med sjækler, og bolten i sjæklen er fastgjort med en møtrik. For yderligere at øge sikkerheden sætter man en split i, så møtrikken er helt og aldeles fastgjort.
Oprindeligt var tanken, at kranens wirer skulle flettes ind imellem domens gitter, altså selve trækonstruktionen, men Henrik Almegaard og kranfolkene regnede sig frem til, at man kunne løfte domen uden overhovedet at flette.
–Domen tager ikke skade af at blive flyttet, hvis man løfter i tolv punkter. Løfter man i blot seks punkter belaster man konstruktionen lidt mere, og det kan jeg ikke anbefale, siger Henrik Almegaard.
TEKST: SØREN EGERT
FOTO: HELLE ARENSBAK / Dome of Visions