Store byer holder topmøde i Dome of Visions

C40-netværket drøfter et utal af aspekter ved grøn omstilling på stor konference i København

 

-Konferencen understøtter det omstillingsarbejde, vi står midt i. København kan være stolt af, at et så kompetent forum som C40 vælger at placere et møde i hovedstaden og i Dome of Visions, siger Trafik- og Miljøborgmester Morten Kabell (Enhl.).

C40 er et netværk bestående af en lang række af verdens storbyer. Deres fælles mål er at arbejde på at nedbringe mængden af især drivhusgasser. Lige nu er netværket samlet i København, hvor de i dagene 16. til 20. juni 2014 inspirerer hinanden til at komme videre med bæredygtige løsninger. Konkrete forslag bliver diskuteret, fx om man i større skala kan forestille sig, at delecykler vinder indpas i storbyerne?

DoV-NXT-C40_7769LR

Sharing Copenhagen

C40s arrangement føjer sig til den lange række af begivenheder, som finder sted under den fælles paraply, Sharing Copenhagen (København er i 2014 udpeget som Europas grønne hovedstad).

Morten Kabell noterer sig, mens han går rundt i domen, at København for så vidt angår grøn omstilling faktisk er et forbillede for de byer, der deltager i C40-konferencen.

-København evner at kombinere et godt byliv med også at kunne sikre nye arbejdspladser til byen, og den kombination inspirerer helt tydeligt C40-deltagerne, vurderer Morten Kabell.

Han hæfter sig ved, at København stort set konstant får ros for sit arbejde med grøn omstilling, og han er bevidst om, at den megen medvind kan blive en sovepude.

-Hvis vi skal blive ved med at drive en grøn omstilling, er det vigtigt at vi fokuserer mere på en grøn trafikudvikling, en grøn teknologiudvikling og en arkitektur, der vægter det grønne. Det hele skulle så meget gerne føre til, at vi får endnu flere grønne byrum, hvor folk ønsker at opholde sig, siger Morten Kabell.

Rapport fra London

En af de institutioner, som fremhæver Københavns evne til at omstille sig, er London School of Economics. Morten Kabell siger, at den seneste rapport fra London lægger vægt på, at København satser mere på Metro og mere på letbane.

-Gør vi ikke det, kan det selvfølgelig blive svært at fastholde ambitionen om en grønnere trafikudvikling, og skal vi være verdensledere på grøn omstilling, hører trafikken i den grad med, lyder det fra borgmesteren.

Morten Kabell gør det klart, at grøn omstilling i København er betinget af, at det politiske flertal ikke ændrer sig markant i Borgerrepræsentationen.

-I virkeligheden er vi i hovedstaden også meget afhængige af, at Christiansborg kommer mere synligt ind i arbejdet omkring grøn omstilling. For mig at se fokuserer regeringen og Folketinget på blind, sort vækst og ikke på grøn omstilling, lyder det fra en let hovedrystende Morten Kabell.

DoV-NXT-C40_7732LR

TEKST: SØREN EGERT
FOTO: STINE SKØTT OLESEN / NXT