Performance-design kan binde verden bedre sammen

Her i 2014 er det ti år siden, Performance-design tog de første 36 studerende ind. Nu går der knap 600 studerende på uddannelsen på Roskilde Universitet, og endnu flere er blevet kandidater i Performance-design.

 

DoV-instagram-performancedesign2 DoV-instagram-performancedesign1

Faget er i voldsom vækst, ikke mindst fordi den performative tilgang er blevet udbredt, som værdiskaber indenfor en række fagfelter.

Uddannelsens 10 års jubilæum blev fredag 12. September 2014 fejret i Dome of Visions, som jo i sig selv også er et eksperiment i krydsfeltet. Og hvor den performative tilgang spiller en stor og aktiv rolle, ikke mindst qua domens kunsteriske leder og kurator, Gry Worre Hallbergs performative baggrund, også som ekstern lektor ved netop Performance-design.

DoV-NXT-Olav_0408-LR

Mange aftryk

For en af grundlæggerne af Performance-design-udannelsen, Olav Harsløf, markerede ti-årsdagen også et forløb, der dagligt sætter små og store aftryk forskellige steder i samfundet.

-Næsten alle, der har taget udannelsen, er i dag beskæftiget med noget af det, de drømte om, da de begyndte. Dét aspekt taler man normalt ikke så meget om på universiteterne, men gennem årene har jeg spurgt de tidligere studerende, om studiet nu også førte dem hen til det, de drømte om, da de begyndte. Heldigvis var svaret et ja, siger Olav Harsløf.

Fremtiden for Performance-design-uddannelsen tegner efter Olav Harsløfs mening godt.

-Som samfundet udvikler sig med krige og kriser er der brug for initiativer, der kan forbinde naturvidenskab og teknik med humaniora og æstetik. Du kan ikke længere leve af udelukkende at være en super tekniker eller en ophøjet åndsperson. Vi er nødt til at forlade de traditionelle opdelinger mellem fx det samfundsmæssige, det tekniske, det biologiske og det kunstneriske. Det skal smelte sammen, sådan som det jo også var regelen for 200 år siden, konstaterer Olav Harsløf.

 

Tekst: Søren Egert
Foto: Portrætfoto: Stine Skøtt Olesen, Fra jubilæumsforberedelserne: Gry Worre Hallberg