Dome of Visions – nu med asfalt

Når hverdagen snart melder sig i Dome of Visions 3.0, er der som regel travlhed fra tidlig morgen til timerne omkring midnat. Folk myldrer ud og ind: gæster, leverandører, personale, musikere, turister og naboer. Det kræver sit gulv sådan at kunne sige velkommen til alle – uanset sjap, mudder og støv lige uden for dørene.

Blandt andet derfor bliver en del af den nye dome forsynet med et asfaltgulv, cirka 90 kvadratmeter, i det område af domen, som er døbt Det Tredje Rum. Dvs. et rum, et område, hvor du føler, at du hverken er ude eller inden. Du er nemlig i Det Tredje Rum.

dov-voolanasser-asfalt-02092016_0815-LR dov-voolanasser-asfalt-02092016_0818-LR dov-voolanasser-asfalt-02092016_0821-LR

Råt og varmt

Arkitekten bag Dome of Visions 3.0, Kristoffer Tejlgaard, siger, at et gulv delvist bestående af asfalt tilfører bygningen nye kvaliteter.

–Et stykke gulv af sort asfalt afgiver varme til domen. Strålerne fra solen vil sørge for, at solvarmen i et eller andet omfang bliver udnyttet. Og personligt finder jeg, at asfalt og træ i denne situation spiller fint sammen. Måske har det noget at gøre med asfaltens rå overflade. Den tiltaler mig, siger Kristoffer Tejlgaard.

–Dertil kommer, at et asfaltgulv simpelthen er praktisk. Og kan du se for dig, at vi snart kan spille både basketball og bordtennis i Dome of Visions, spørger han?

dov-voolanasser-asfalt-02092016_0854-LR dov-voolanasser-asfalt-02092016_0870-LR dov-voolanasser-asfalt-02092016_0859-LR

Genbrug

Svend Erik Nielsen er salgs- og entrepriseleder i NCC Roads, som udlægger asfalten i domen.

–Opgaven består i at lægge to lag sort asfalt ind i bygningen, et bærelag og et slidlag, og vi bygger det op helt traditionelt med stabilt grus og bundsand. Selve belægningen er en såkaldt tæt belægning. Som jeg ser det, er den helt store fordel ved at lægge asfalt, at du får en helt jævn overflade uden samlinger. Støber man gulvet i fx beton, etablerer du typisk fuger mellem fladerne. Fugerne består af et elastisk materiale, som er i stand til at optage de spændinger, der opstår omkring betonen, og fugerne gør overfladen en anelse ujævn, siger Svend Erik Nielsen.

Bærelaget i domen består af 40 pct. genbrugt asfalt, som NCC Roads selv har indsamlet, håndteret og gjort klar til genbrug.

Slidlaget er et såkaldt skærvemastiks, som har et højt indhold af bitumen (et restprodukt fra raffinering af råolie), og det er velegnet til arealer, der bliver brugt meget.

–Du opnår stor stabilitet og en god friktion. Den største stenstørrelse i slidlaget er seks millimeter, forklarer Svend Erik Nielsen.

dov-voolanasser-asfalt-02092016_0886-LR dov-voolanasser-asfalt-02092016_0927-LR dov-voolanasser-asfalt-02092016_1155-LR

Fremtidens asfalt

Om nogle måneder vil der også blive lagt asfalt på en del af det areal, der omkranser Dome of Visions. Og Svend Erik Nielsen ser frem til den opgave, fordi den rummer store perspektiver for den måde, fremtidens asfalt kommer til at fungere på.

–Den udvendige belægning kommer til at bestå af permeabel (vandgennemtrængelig) asfalt, der er en god hjælper, når det gælder om at slippe for de problemer, som store mængder nedbør fører med sig. Overfladevandet siver simpelthen ned dér, hvor regnen falder. Klimasikring og klimaprojekter af forskellig karakter kan nyde godt af de erfaringer, vi gør os med den permeable asfalt, og i NCC Roads satser vi på at gøre netop den type asfalt mere udbredt, lyder det fra Svend Erik Nielsen.

dov-voolanasser-asfalt-02092016_1170-LR dov-voolanasser-asfalt-02092016_1129-LRdov-voolanasser-asfalt-02092016_1126-LR

TEKST: SØREN EGERT
FOTO: MARTIN VOOLA og METTE NASSER / Dome of Visions