LYDEN AF ET RUNDT RUM

Interview med Asher Lennon Ware.

DoV-NXT-28082014NedFerm_9717-LR

Asher er Dome of Visions lydtekniker og kommer fra en kunstnerisk og musikalsk baggrund, hvor han har beskæftiget sig med musik, litteratur og fusionerende kunst. Oprindeligt er Asher fra London og startede allerede som syvårig med at spille violin. Først i slutningen af tyverne fik lydtekniken Ashers egentlige interesse.

DoV-NXT-28082014NedFerm_9684-LR

”Jeg har altid været fascineret af musik og lyd men mest ud fra en kreativ og kunstnerisk vinkel. De fleste i mit felt stammer fra den mere tekniske baggrund, hvor de ikke selv har arbejdet med musikken.Det gør måske min forståelse for musikken og arbejdet med lyden en smule anderledes end mange andre lydteknikeres.

Min interesse for dette projekt bunder i den alternative form og vision. Jeg har altid været lidt alternativt tænkende og tiltrukket af ting, der er tidsatypiske og forsøger at bevæge noget frem mod noget andet. Og det synes jeg netop, at Dome of Visions gør med sin kulturelle og kunstneriske profil. Det inviterer til det alternative og det bæredygtige.

For mig er det interessant at arbejde med lyden i domen men også enormt udfordrende. Kuplen er meget flydende, det ser aldrig helt ens ud, og man kan derfor ikke regne med at stille udstyret op på samme måde, som man gjorde i går. De samme udfordringer gælder for lydens bevægelse. Domen er ikke et koncertsted, lad os lige slå det fast! Det er et arkitektonisk eksperiment, og der er ikke tænkt på akustikken. Som lydtekniker er man jo underlagt det udstyr, man har, men også det rum man står i.

DoV-NXT-28082014NedFerm_9723-LRDoV-NXT-28082014NedFerm_9754-LR

Lad mig forklare det sådan her: Alle materialer har en refleksion og en forskellig værdi: Beton er anderledes end træ og polycarbonat er anderledes end plexiglas. Hvis lydniveauet er højt og musikken hurtig, så bliver lydbilledet meget vildt og svært at tæmme. Til koncerter er vi normalt vant til, at lyden kommer imod os. Her kommer lyden hele vejen rundt om os. Og der ligger en ret unik kvalitet i denne rumklang, og den skaber en særlig atmosfære. Det er som om, at man kan mærke domen spille med på frekvenserne på en anden måde end sten og beton gør.

Vi har faktisk nogle områder herinde, hvor der foregår mystiske ting. Der findes steder, hvor det føles som om, du står ved siden af en højttaler. Men når du vender dig om for at kigge, er der ingenting. Vores sanser bliver snydt af kuplens konstruktion og lydens bevægelse, og hele din kropslige oplevelse af lyd og rum forstærkes.

At arbejde med lyden i domen kræver derfor, at man er fleksibel, tålmodig og omstillingsparat. Der kan ske noget, der ikke var planlagt, som tvinger os til at tænke anderledes og finde nye løsninger på vejen mod et mere bæredygtigt samfund.”

Tekst: Luna Signe Hørdum Nielsen
Foto: Stine Skøtt Olesen