HOLDBART DESIGN I NYE FORMER

I hele ni dage fra 19. april – 27. april kunne besøgende i Dome of Visions opleve udstillingen Don’t Run Out. Seksten unge designere fra designgruppen HOLDBAR havde placeret deres tretten bæredygtige designs rundt omkring i domen for at sætte fokus på bæredygtigt design og produktion set fra forskellige vinkler – men uden at være 100 pct. bæredygtigt. For er det overhovedet muligt at designe produkter, der er 100 pct. bæredygtige?

2T1A8661-

Bæredygtighed på flere niveauer

I gruppen HOLDBAR har hver enkelt designer med sit design haft fokus på et eller flere aspekter af bæredygtighed. De forskellige tilgange har gruppen formuleret sammen, og de rummer blandt andet innovation, materialer, distribution, produktion, viden, adfærd, transformation og levetid.

– Vi havde brug for at formidle, hvad bæredygtighed er for os, fordi det lidt er blevet et misbrugt ord. Det har vi gjort gennem nogle centrale tilgange i stedet for bare at sige, at vi er bæredygtige. Hvis vi gjorde det, ville vi være med til at udhule bæredygtighedsdiskursen, som for nogen er en trend, og for andre er noget, man har kæmpet for i årevis. Bæredygtighed er en præmis for, hvordan vi arbejder. Og det er en tilgang til vores designproces. Vi arbejder kort sagt med forskellige grader af bæredygtighed, forklarer Fie Bjørch, der er blandt de seksten designere i HOLDBAR.

Det har ikke været et mål for udstillingens designs, at man er bæredygtig på alle områder. Vi mener, at det er bedre at nuancere og arbejde med bestemte områder af den. Hvis forbruget så mindskes, fordi stolen holder længere, er det godt for os, siger Fie Bjørch.

Hvor bæredygtigt er godt design?

Visionen med de tretten designs er at skabe debat om, hvad godt design er, og hvornår design er bæredygtigt.

-I designbranchen er bæredygtighed et paradoks, fordi det hele handler om, at der skal være forbrugere, der køber noget hele tiden. Selv om vi i virkeligheden ikke har brug for flere ting i verden. Derfor er vores vision at skabe en debat som nuancerer, hvad man kan som designer, fordi vi måske har brug for flere designs, hvor der er taget ansvar. Og vi skal ikke løbe fra vores ansvar som designere eller løbe tør for de ressourcer, vi har så få af tilbage på jorden, fordi vi er et led i en forbrugskultur. I stedet skal vi tænke på holdbarhed, håndværk og reparation og lade være med at gå ud og købe noget billigt og nyt hele tiden, forklarer Fie Bjørch.

2T1A8684

Bæredygtighed på svensk

Holdbarhed er generelt et fokuspunkt for designerne, der også har valgt det som rammen for deres fælles designgruppe. Navnet kommer af det svenske ord for bæredygtighed – hållbarhet.

-Navnet på vores designgruppe kom, da vi sad i et svensk sommerhus. Der var en, som læste det på bag på en pakke mad fra Urtekram. På pakkerne står alting på norsk, svensk og dansk. Så i oversættelsen af bæredygtig stod der på svensk hållbar. Det, synes vi, var lidt interessant, for sådan havde vi ikke tænkt på bæredygtighed – altså som noget, der bare er holdbart. Men for os og generelt for designbranchen handler bæredygtighed jo lige præcist om holdbarhed. I hvert fald er det nok det, vi bør arbejde os hen imod, hvis vi skal tale om bæredygtige designs, siger Fie Bjørch.

Tværfaglighed er afgørende

Designgruppen HOLDBAR arbejder interdisciplinært og har vidt forskellige baggrunde. Nogle er beklædningshåndværkere eller autodidakte iværksættere, mens andre er uddannet fra Designskolen og Arkitektskolen. Fie Bjørch, der selv har været en del af Don’t Run Out, er ligesom et par af de andre uddannet fra en helt anden slags uddannelse, hvor design normalt ikke er på semesterplanen.

-Jeg har læst økonomi, sociologi og har også en iværksætteruddannelse, så jeg har måttet samarbejde med en, der har en håndværksmæssig tilgang til design. Derfor har vi kunnet lave futonen i hånden, forklarer Fie Bjørch.

For Fie Bjørch er det afgørende, at tværfagligheden er tilstede, når man skal lave godt design – og det er også afgørende for HOLDBARS eksistens, at gruppen er tværfaglig.

– Jeg ser faktisk tværfaglighed som en forudsætning for at lave bæredygtigt eller i hvert fald holdbart design. Tværfaglighed gør projekterne bedre. Det kan af og til være en faldgrube, når man kun sidder med sin egen faglighed, når man skal udvikle projekter, tænke i nye baner og lade sig inspirere af hinanden, mener Fie Bjørch.

2T1A8710

 

Udstilling i et interagerende rum

De unge designere har tidligere udstillet Don’t Run Out på Gallerie Joseph i Marais-kvarteret i Paris. Her var galleriets vægge klassiske, hvide og bygget til udstillinger – noget der har været en udfordring i et kuppelformet rum, der opfordrer til leg og interaktion.

-I Paris oplevede vi lidt, at folk tvivlede på, om de måtte røre og dufte. Det har været anderledes for os at udstille i domen, fordi folk sidder på tingene og rører ved dem – og folk jo har brugt vores designs i domen. Det er anderledes og også svært at forholde sig til som designer. Nogle af vores designs er lidt skrøbelige, men samtidig skal det jo helst også kunne bruges. Så det har været lidt af en premiere, når man ikke tidligere har haft det brugertestet. Men det hænger godt sammen med bæredygtigheden – for det er gennem brug, vi oplever, og måske giver det en mere holdbar oplevelse, når man får lov til at interagere med det, forklarer Fie Bjørch.

En futon fyldt op med tang

Sammen med Signe Bjørch har hun designet futonen ’Rest’, der var et af de tretten værker på udstillingen i Dome of Visions. Den tunge madras er udstoppet med ålegræs, som vi kender fra de danske strande.

-Ålegræs ligger ofte og lugter på strandene. Det bliver ikke rigtig brugt til noget. Og vi har meget kystlinje og meget gratis tang, der skyller op hvert år. Derfor var vores tilgang til designet at udnytte, hvad vi har af lokale materialer i Danmark. Hvis man høster ålegræsset, lige når det skyller op, og lader det ligge udenfor og tørre, så kan man bruge det til alt muligt. Blandt andet madrasfyld, isolering og tagbeklædning. Og det lugter ikke, fordi det ikke er vådt, siger Fie Bjørn.

Futonen er betrukket med uld og designet sådan, at ålegræsset er godt beskyttet. Hvis man spilder på den, når væsken ikke ned til ålegræsset, så det bliver vådt. Ulden er vandafvisende og produceret ud fra cradle-to-cradle principper. Derfor er madrassen med betræk og indhold også bionedbrydelig.

-Du kan lægge det på din mødding eller på komposten, og så forsvinder det, inden der er gået to år, forklarer Fie Bjørch.

Et interagerende kabinet

På udstillingen Don’t Run Out var også kabinettet ’Cabinet of Imperfections’. Et interagerende møbel med integrerede miniværker og eksperimenter, der alle handler om forfald og nedbrud i naturen.

-På ydersiden er det et møbel, som man godt kunne tænke ind i en funktionel, brugbar kontekst i et hjem. Men vores egentlige ide med det er at fremstille en udstillingsplatform for eksperimenter omkring forfald og det at bryde ned i naturen, inspireret af vores tema bæredygtighed og det, at bæredygtighed aldrig er 100 pct. bæredygtigt. Når man skaber noget som designer, kan man aldrig komme hele vejen rundt. Vi valgte at fokusere på det smukke ved, at noget er forfaldent eller nedbrudt og ville gerne have, at man kunne interagere med møblet. Derfor har vi lavet små værker inde bag lågerne i kabinettets tretten rum, som man kan gå på opdagelse i. Bag hver låge er der et lille værk eller eksperiment. Noget mere færdigt end andet. Noget af det er bare et eksperiment med form eller materiale, forklarer Helle Clausen fra Kunstakademiets Designskole.

Sammen med Josephine Ehlers har hun designet kabinettet af krydsfiner, som er forarbejdet hos Hjemløsning – et værksted for tidligere hjemløse – et socialt bæredygtigt projekt, som designerne bag kabinettet har samarbejdet med i processen.

Holdbart samarbejde

Bandet Tele Rouge spillede ved udstillingens åbning og har også bidraget med et værk i udstillingen, der har bæredygtighed i musikkens verden som omdrejningspunkt. Ved udstillingen var også et samarbejde med fotograf Amanda Hestehave, der udstillede billeder på domens førstesal. Et samarbejde, der også fandt sted, da designgruppen i 2015 udstillede i Paris.

Læs mere om HOLDBAR på holdbardesigngroup.com

TEKST: Signe Mai Vilsbøll

FOTO: Amanda Hestehave