Gå en tur i domen hjemme i dit køkken

Det spirer i det digitale værksted
Inden længe kan vi byde dig velkommen indenfor på en anden måde, når en sprit ny app inviterer dig ind i et virtuelt dome-univers. Her får du mulighed for at gå rundt i virtuelle computergenererede modeller af Dome of Visions 3.0 på Aarhus Havn – hjemme fra dit køkken, sofaen eller på en af de forestående ferier. Gennem det sidste år har Lars Andersen, Udviklingschef NCC Building DK, og domens kreative hold arbejdet på at udvikle app’en Dome AR Visit.

App’en er en ny legende platform, hvor vi eksperimenterer med nyeste teknologier i samarbejde med nogle af branchens bedste folk. Samtidig er det også en mulighed for at vise og formidle projekt Dome of Visions med afsæt i den digitale, innovative og bæredygtige proces. Inde i app’en kan vi præsentere jer for de virtuelle greb og det teknologiske grundlag, der er blevet anvendt til design, simulering og præfabrikation samt under selve opførelsen af Dome of Visions på Pier 2, Aarhus Havn.

– I NCC har vi efterhånden arbejdet med Virtual Reality i et stykke tid, og teknologien forbedres konstant og bliver hele tiden lettere at bruge. Augmentet reality derimod er stadig nyt, og platformene er stadig i et tidligt udviklingsstadium. Fælles for begge teknologier er, at de udgør en ny og effektiv form for kommunikation, som vi kommer til at høste et større og større udbytte af, fortæller Lars Andersen, der er initiativtager.

Helt nye muligheder
App’en rummer ikke kun AR-funktionen (Augmented Reality), som navnet ellers antyder, men eksperimenterer også med VR (Virtual Reality) og fremvisning af digitale 3D-modeller af Dome of Visions. App’en er udviklet i et tæt samarbejde mellem NCC DK, VRNET.IO og Dome of Visions kreative afdeling. I første omgang vil man kunne hente app’en i App Store. Teknologien bag AR-mode kræver en nyere iPhone model (Iphone 6S, 6S Plus, SE, 7, 7 Plus, 8 og X).

-Den form for AR-teknologi, som vi har indbygget i den nye dome app, er primært et salgs- og præsentationsværktøj, der giver os mulighed for at eksperimentere og afprøve de nye teknologier i en konkret kontekst. I dette tilfælde at kunne placere en virtuel bygningsmodel af domen i den virkelige verden, forklarer Lars Andersen.

Sneak peak: VR App version 1
I første version af app’en præsenteres Dome 3.0 i et mere enkelt arkitektonisk udtryk. Der er først og fremmest lagt kræfter i, at få 3D tegninger og renderinger ind i et VR univers. Indvendigt fremstår domen rå, uden møblement, detaljer og beplantning.

Sneak peak: Dome app version 2 – nu med AR funktion
Version 2 er en opdatering, hvor vi har lagt et stort arbejde i at få domens detaljer med. Der er fokus på interiør, planter, rum og de mange arkitektoniske detaljer. Derudover har vi tilføjet AR funktion, hvor du kan placere den virtuelle dome ude i virkelighedens verden. Denne funktion kan kun aktiveres på nyere telefoner og devises.

Nytænkning kræver mod
AR er stadig en meget ung teknologi. I 2016 fik teknologien et mere mangfoldigt gennembrud med lanceringen af spillet Pokémon Go, hvor gader og stræder verden over vrimlede med fiktive Pokémoner, der skulle fanges via telefonen.

Teknologien AR giver en række nye muligheder – også i byggebranchen. I stedet for at lukke os inde i den virtuelle verden som ved brugen af VR, kan vi med AR bringe den virtuelle verden ud i den fysiske verden. Eksempler på AR’s fremtidige potentiale kunne være en hurtigere adgang til data eller muligheden for at få klare instrukser. Det kunne være ved undersøgelse og analyse af bygningers reelle energiforbrug eller instrukser til arkitekter og ingeniørerne eller samlevejledninger og manualer ude på pladsen.

-Det, IoT bl.a. kan hjælpe byggebranchen med, er at hente langt mere data om de processer, der anvendes, når bygninger bliver til, og det er mindst lige så vigtigt, at man efterfølgende kan følge med i, hvordan de løsninger, vi har etableret, virker i praksis. IoT vil dermed give langt mere data, end vi er vant til  og denne data vil være et vigtigt lærings brændstof til vores løsninger og koncepter, siger Lars Andersen.

-Hvis jeg skal nævne nogle af de vigtigste use-cases lige nu, er det for VR dét at kunne vise beslutningstagere på alle niveauer et meget detaljeret beslutningsgrundlag, som indeholder både arkitektur og byggeteknik på en anderledes forståelig måde. Lidt senere i processen kan samme detaljerede model anvendes til at vise de folk, som skal udføre de tekniske løsninger, en ny måde at se på en helhed, inden de begynder arbejdet, siger Lars Andersen.

 

Hold jer opdateret her på vores website, når vi i nær fremtid lancerer den nye Dome AR visit app.
#smartdome #digitalisering #datalars

 

TESKT: LUNA SIGNE HØRDUM
SUPPORT: LARS ANDERSEN, NCC
FOTO: STINE SKØTT OLESEN, LUNA SIGNE HØRDUM, SCREENSHOTS

 


 

Kort lektion i den fagre digitale verden
Til jer, der allerede er fortrolige med de nyere teknologier, løfter app’ens navn dermed også sløret for dens kunnen – spring I bare dette afsnit over. Til jer andre, der måske ikke er ligeså oplyste i de nyeste teknologier og alle de underlige forkortelser, lad os lige tage dagens digitale lektion.

VR – virtual reality er en digitaliseret, computerskabt parallelverden eller computersimuleret miljø, som du oplever at blive en del af og vil kunne påvirke. Som oftest er denne teknologi koblet sammen med VR-briller eller anden digital tablet, der tillader dig at træde ind i denne virtuelle verden. Via kroppens bevægelser og navigation kan du således bevæge dig rundt i de computergenerede verdener, som du oplever i 3D.

AR – augmented reality eller mixed reality er ligesom VR et computersimuleret miljø, hvor oplevelsen af den virkelige verden – som vi sanser – blandes med computerteknologiens muligheder for at tilføje nye lag på virkeligheden. Teknologien er en forstærket eller udvidet virkelighedsoplevelse, hvor du gennem en skærm ser computergenerede visualiseringer, lyd eller anden data som et lag oven på den faktiske virkelighed. Du afkobles altså ikke fra virkeligheden som ved fx VR.
VDC – Virtual Design and Construction er et andet begreb i byggebranchen. Det bygger på en tankegang og en metode at tilgå projekter på, både når det gælder informationshåndtering og organisering af kompetencer og arbejdsmetoder i forbindelse med en byggesag. Teknologien åbner for et nyt og kreativt digitalt vindue i den byggetekniske branche, fordi den fx muliggør tidlig inddragelse af kunder i byggeprocessen.

IoT – Internet of Things er mest af alt et begreb, som dækker over en metode (IT-Arkitektur), der gør det muligt at styre enheder eller opsamle data fra enheder som fx sensorer eller andre enheder i stor skal via internettet (kan også være private netværk). Der er egentligt ikke noget nyt i at samle data og/eller at styre enheder på afstand. Det har været muligt i mange år. Det nye er metoden, hvorpå data i massiv skala kan opsamles og analyseres i skyen. Det muliggøres af de evigt accelererende teknologiske udviklinger, som konstant gør sensorer og elektroniske dimser mindre og billigere.