En smeltedigel: Rundt rum med mange muligheder

 

Dome of Visions udnytter en plads og et rum, der midlertidigt er til rådighed.
Måske kan ideen bag det hele brede sig.

 

Dome of Visions lægger i den kommende tid kuppel til et utal af mere eller mindre faglige arrangementer, hvor byggeriets visionære frontfigurer kan diskutere fremtiden for polycarbonat, raketovne, dampspærre, krumme overflader, bæredygtighed, energiregnskab etc.

Men Dome of Visions siger også velkommen til en række kreative aktører og andre, der er optaget af kulturelle dimensioner i bredeste forstand.

 

portraet_0004_Layer-4-150x150

[mp3j track="Interview" style="af xxxxx"]

Interview med kurator Gry Worre Hallberg
Af Søren Egert

[mp3t flow=”y” play=”Afspil” stop=”Stop” track=”MAYCOM01.mp3″]

 

Unikt rum

Gry Worre Hallberg er programansvarlig og varetager den kunstneriske og kuratoriske ledelse af domens kulturelle indhold. Hun er bredt forankret i meget forskellige kunstneriske og faglige sammenhænge, og med både en praksis- og forskningsdimension indenfor performance, herunder et eksternt lektorat ved Roskilde Universitet, er hun i stand til at navigere blandt de aktører, der kan give livet i domen en særlig dimension.

– Dome of Visions opfatter jeg som byens nye forsamlingshus, hvor i dette tilfælde københavnere inviteres til at komme med indhold. Hvem som helst kan få chancen for at skabe, komme med og manifestere det, de savner i byen, eller for at lave noget i et unikt rum, der indbyder til en mere sanselig og poetisk væren og samværen. Det har vist sig, at der er stort behov for netop den form for aktivitet, siger Gry Worre Hallberg.

 

have-dome

 

Sanseligheden

Hun dvæler ved det, der er det helt særlige ved domen som rum: dens runde form, dens indeklima, og at den er gennemsigtig.

– Man kan se solen stå op og gå ned, mens man oplever eller skaber den kultur, der udfolder sig inden i domen. I domen har du også en have med et subtropisk klima. Alle disse komponenter giver mulighed for at prøve sin kunst af indenfor rammer, som ellers ikke står til rådighed. Udover at være hundrede procent bæredygtig har Dome of Visions en sanselighed og en poesi, som mange måske længes efter. Ikke mindst når vi ser på store dele af den arkitektur, der omgiver os, fremhæver Gry Worre Hallberg.

 

domen-scene-2

 

Byggeplads, byliv

Dome of Visions har NCC som bygherre, og arkitekterne bag domen, Benny Jepsen og Kristoffer Tejlgaard, har i et tæt samarbejde med NCC lagt vægt på, at Dome of Visions kom til at fremstå som et indbydende bygningsværk, som nærmest suger tilskueren til sig. Martin Manthorpe, direktør i NCC, hæfter sig ved, at en dome på en plads, der også er en byggeplads, kan skabe byliv allerede inden, et nybyggeri er klar til indflytning.

Gry Worre Hallberg deler den opfattelse af det, hun kalder byens uudnyttede rum.

– Byerne er jo netop præget af uudnyttede mellemrum: byggepladser, forladte steder og bydele, hvor livet mellem bygninger endnu ikke vibrerer. Dome of Visions ligger på én af dem, men domen vender så at sige gift til medicin. Fra at være en byggeplads bliver dette ’byens mellemrum’ et afsæt for møder, debat, eksperimenter, kunst og visioner, som måske kan vise sig at bringe andre facetter frem, end en mere ordinær placering ellers ville. Samtidig ligger domen mellem det, man kunne kalde nogle af Danmarks kulturelle højborge – Operahuset, Skuespilhuset og Noma. Domen spejler disse bygninger men med en radikalt anderledes tilgang til kultur, som Gry Worre Hallberg udtrykker det.

 

domen-scenen3

 

Co-creation

Fra første færd har det været en ambition for Dome of Visions at lægge rum til samarbejde på tværs. Ikke blot blandt byggesektorens mange aktører men også blandt udøvende kunstnere, nysgerrige, politikere og de lokale.

– Domen er netop et sted, hvor vi bryder siloer ned. Vi lader kunst, arkitektur, bæredygtighed, forretning og entreprenørskab smelte sammen, og det viser sig, at der er meget uforløst potentiale i dette utraditionelle møde. I stedet for at kigge uforstående på hinanden begynder vi at skabe sammen i dette 1:1-eksperiment. Du kan kalde det co-creation, siger Gry Worre Hallberg.

 

domen-scenen5

 

Sensuous society

Som hun ser Dome of Visions, har den potentiale til at forløse noget, som hun mener ligger gemt hos mange mennesker.

– Jeg har længe haft en idé, eller måske snarere en fornemmelse, som jeg kalder sensuous society – eller det sanselige samfund. Overordnet handler det om, at der er en mulig fremtid, som er mere inspireret af den æstetiske dimension, som netop er en mere sanselig og poetisk tilgang til verden, end den, der dominerer nu og har gjort det siden industrialiseringen. På mange måder ser jeg Domen som et hus, der kunne være bygget i sådan et sanseligt samfund. Der er brug for modige bygningskonstruktioner for at prikke til, at noget kunne være anderledes. At den måde, vi lige nu organiserer os på, den måde vores institutioner struktureres (fra vuggestue over uddannelsessystemet og ind i erhvervslivet) og det værdisæt, vi samfundsmæssigt opererer ud fra, er historisk betinget. Når man er i domen, oplever man kropsligt og fysisk manifest denne forskel, og det skaber måske inspiration til at begynde at tænke anderledes og alternativt om en række parametre, herunder kunst, arkitektur, forretning og bæredygtighed. Dome of Visions er måske kun en begyndelse, siger Gry Worre Hallberg.

 

 

TEKST: SØREN EGERT

FOTO: GRAFIRAF OG PAUL NYBO ANDERSEN