Der er både bindingsværk og snedkeri på spil i domen på Aarhus Havn

Naturligt nok begynder Kristoffer Tejlgaard sin rundvisning i den kommende dome ved indgangspartierne. Han er arkitekten bag Dome of Visions 3.0, og skal man løfte lidt af sløret for det, du kan møde i domen efter åbningsdagen 4. oktober, er de store indgangspartier nok et meget godt sted at begynde.

DoV-LSHN-opbygning-16082016_0466LR

–Du skal se for dig, at du bevæger dig fra et stykke helt almindelig havnekaj og direkte ind i et nærmest subtropisk klima med eucalyptustræer, citroner, oliven og en lille koloni af brumbasser, siger han. For kort efter at pege på et af de andre indgangspartier.

–Her kommer du til at gå fra havnekajens grus og ind i det, vi for nemheds skyld kalder barområdet. Domens mange faciliteter begynder på en måde her og fører dig frem til konferenceafsnit, koncertrummene, balkoner, kontorer og små nicher, hvor du måske tager dig en pause fra regneark, pensum og andet, der fylder i dagligdagen, siger Kristoffer Tejlgaard.

dov-opb-sso-22082016-141-LR

Og med en næsten barnlig glæde fører han os så os hen til en samling, hvor fem stykker træ (stænger, lægter, limtræsbuer) mødes og nu skal vises frem.

–Her har vi en detaljeringsgrad, du ellers kun ser på møbler fra et snedkeri, og det er svært ikke at komme til at tænke på det velkendte bindingsværk, siger Kristoffer Tejlgaard.

Han går rundt på byggepladsen på Aarhus Havn, Pier 2, og sammen med bl.a. håndværkere fra NCC gør han sit til, at man nu kan se, at Dome of Visions 3.0 for alvor er på vej til Aarhus.

dov-opb-sso-22082016-161-LR

Seværdig trækonstruktion

I den gamle dome var der store dørkarme af stål. Domen i Aarhus får store dørpartier i træ. De bliver bygget ind helt fra begyndelsen og kommer på den måde til at være en del af selve domens fundament. Teknisk betyder det, at dørene er koblet til ringbjælken, og alene det, at dørpartierne er fremstillet af CLT (cross laminated timber), skåret i små krumme snit, gør konstruktionen både speciel og seværdig.

–Og for mig som arkitekt er der jo en helt basal glæde ved at se, at skæringerne passer sammen. Du kan sige, at ideerne fra bordet i tegnestuen på Amager holder, lyder det fra Kristoffer Tejlgaard.

Selv om han har tegnet snart sagt hver eneste stump af Dome of Visions 3.0, overrasker det ham, at domen er præget af en hidtil uset lethed.

dov-opb-sso-22082016-136-LR

Den lette dome

–Bjælkerne i den gamle dome var ret tunge. Denne gang arbejder vi med bjælker, som er så lette, at de kan håndteres uden brug af kraner eller andet løfteværktøj. Det samme gælder knudepunkterne. De gamle var store og tunge. Nu er de reduceret til langt tyndere plader, og det fremmer hele den lethed, som kommer til at præge den nye dome, vurderer han.

–Alt på byggepladsen er bogstaveligt talt uprøvet. Du kan ikke finde noget, der er magen til det, vi tidligere har bygget. Fx er det nyt, at vi er funderet i jorden, vi arbejder med store limtræsbuer, der tilsammen udgør den store ring, som hele domen står på. Vi opererer med nye samlinger, nye materialer, og stængerne og knuderne i konstruktionen udgør et nytænkt system. Dome of Visions udvikler sig hele tiden. Det gælder programindhold, profil, placering, samarbejdspartnere, brugere og selve visionen. Og naturligvis også bygningen, der rummer det hele, siger Kristoffer Tejlgaard.

dov-opb-sso-22082016-183-LRdov-opb-sso-22082016-033-LR

 

 

TEKST: SØREN EGERT
FOTO: STINE SKØTT OLESEN og LUNA SIGNE HØRDUM NIELSEN / Dome of Visions